Thursday 26 December 2013

Oh, lama tak update !


Salam w.b.t.

Pernah pegi Mogamma? Fuhh
Sesak, padat, perlu korban hari kelas dan mungkin pulang dengan jawaban 'bukrah'
Pernah diganggu kanak-kanak kecil di jalan?
Pernah menyimpan perasaan kuang hasam tatkala ahli beit buat muka masam?

Kita memang selaku mengharapkan perkara2 yang baik berlaku dalam kehidupan kita. Hari bangun pagi, ada sarapan.. Pergi kelas dr datang awal.. Jalan2 ada arab tegur nak buat kawan.. Time lunch membe belanja makan.

Yup,
Itu natural. Sume org expect and hope good things to happen bila dia bangun dari tidur. That's why kita selalu doa supaya Allah berikan kita kebaikan dunia dan akhirat.

Ironinya, kita sebagai 'pengharap' jarang untuk jadi the first one to deliver 'kindness'.
Selalu kita harapkan Allah untuk bg kita macam2. Tapi dengan nikmat yang sudah kita kufur. Selalu kita harap budak2 arab kat jalan tak kacau kita. Tapi kita tak pernah tegur atau belanja cekedis kat diorang. Tau tak klu kita buat sedemikian kita akan bg sense kat diorang yg kita ini bukan 'threat'. Barulah die boleh terima kita as a part of society. Selalu kita mengharap orang nak layan kita the best sebagai tetamu, tp pernahkah kita menjadi tuan rumah yang terbaik?

Macam mana kita nak dapat kalau kita tak memberi? Kalau semua nak memberi, maka melimpah ruahlah kebaikan dalam dunia ni. Kita akan sentiasa cukup.







Adapun kengkadang kita dah buat yang terbaik, beri segalanya. Tp surrounding kita buat najis. Heh.

Jangan futur.

Itu ujian uh. Jangan balas apa yang diorang buat kat kome dengan perbuatan yang sama. Kalau korang benci orang tak suka senyum jangan buat muka toye dengan dia. Anda adalah anda. Jangan buat diri dan prinsip anda berubah dengn asbab orang lain.

Orang yg menulis ini bukanlah holy atau wali. Saya jua selalu buat silap. Mohon doa yok!

(Al-Zalazalah, 7)







0 comments:

Post a Comment

 

A LEJEN TO BE Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger