Saturday 8 February 2014

Roman Magpie


Salam bruhh. Just went back from vacation. Alhamdulillah.
First few hours in Rome. Ramai betul homeless tidur kat Rome Terminal [mcm kl sentral]. Teringat ambo kat ‘kampung’ Cairo. Memang ramai betul homeless . Terdetik dalam dalam hati macam mana diorang survive winter. Apa yang diorang nak makan. Kenapa diorang tidur kat tempat yang kotor?Bila tengok kat google,

 AN ESTIMATED 100 MILLION PEOPLE WORLDWIDE ARE HOMELESS. SOURCE: UNITED NATIONS COMMISSION ON HUMAN RIGHTS, 2005.

HHmm,

Kisah Benar [copy pasted from page Ally iskandar]

At bank just now. Ternampak sorang pakcik ni dok terkebil2 depan aku. Mula2 tak perasan kasut dia mcm dlm gmbr. Bila turn dia, dia macam tak senang hati dan pandang belakang. Bermula la conversation kami.

Dia : dik mcm mana nk masuk duit ni?
Aku : ada number akaun? Meh sy buat.
Dia : 10ya(RM10) boleh dik?
Aku : boleh je 
Dia : adik ada tukar rm10 dua keping? (sambil hulur note rm20 yg renyuk)
Aku : alamak sy ada sekeping je rm10. 
Dia : takpe lah dik, masuk rm20 ni je.
Aku : duit ni mesin tak terima. Kena yg keras.
Dia : (buka dompet yg penuh dgn resit n takde sekeping pun duit.) anak pakcik nak duit tu dik. Kesian dia.
Aku : ohh, (tlg bankin, ht kecil mnangis, Allahurabbi)




Bila terkenang, lebih byk tempat2 kat dunia ni yang serve wifi free daripada shelter untuk homeless. Lebih mudah untuk dapat intenet dari dapat air. Ramai orang ‘share’ apa die makan untuk dinner tapi orang di sekeliling masih lapar dan tak dapat first meal diorang. Juga terkenang nasib saya yang puas mengikat perut untuk beli barangan berjenama. Sedangkan makanan tu akan jd darah daging n tenaga untuk buat ibadah. Barangku dah lebih dari cukup.

Tanggapanku, prinsip asalnya adalah kehidupan dicipta untuk dikasihi, kebendaan dicipta untuk digunakan. Tp orang sekarang terlampau byk manipulasi human power for their own sake. employee ditindas untuk duit dan kekayaan. And how can we define happiness kalau orang sekeliling kita tak senang. Unless kalau kita tak letak diorang as a part of community n a part of our life. Rasa bersalah plak bila terlampau byk spend untuk benda2 tak berfaedah. Come on guys, shift lapangan kasih kita kepada manusia dan kehidupan, bukan kebendaan semata-mata.

Sesungguhnya orang-orang beriman dan beramal soleh kelak Allah Yang Maha Pemurah akan menanamkan dalam hati mereka rasa kasih sayang.” Maryam: 96

0 comments:

Post a Comment

 

A LEJEN TO BE Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger