Sunday 7 April 2013

Lagi-lagi masalah !


Apsal aku tak jawab jawapan ni tadi? *tepuk dahi kuat2
Serabut giler arab ni ! @#$%^&*
Duit aku hilanglah !

Adik ade maslah eh? :p 

Sometimes, we faced a lot of unberable problems. Those problem are test from Allah. We need to go through this test asking Allah to help us. When you go to school, the more test you have, the more the question you have,  the more difficult the question you have , the more the qualification. Whenever a person had a good results in A-level exam, he is more than qualified to enter any of those well-knowed universities. So Allah test us in order for us to have a better palace in heaven. He put more difficulties in it. Some of us are bancrupt, some of us loss his legs, some of us failed in exam and a lot of any other problem just to test, are these tests will shatter our faith?  - Mufti Menk

Masalah yang timbul boleh datang dari pelbagai angle. Kengkadang time balik main futsal, kedang time tengah tidur dan dll. Masalah2 ini juga yang boleh buat kita terjaga dari tidur sambil berpeluh2. Sehingga jauh di sudut hati tak mampu nak hadapinya lagi.. Seringkali kita bila berhadapan dgn masalah tak mampu nak bersandar pada Allah. Ramai orang yg namapak hebat dalam amalan2 fardhu tapi bila itimpa masalah mengamuk melempar pasu. eh?  



Boleh jadi masalah yg Allah turunkan boleh jadi kifarah dosa/menghapuskan dosa2 kecil kita yg lampau. Mungkin juga Allah jadikan masalah kerana Allah ‘rindu’ pujuk rayu hambaNya. Sedangkan Rasulullah S.A.W yg maksum itu diuji. Baginda dilempar najis, diuji dengan kematian isteri dan bapa saudaranya dan mcm2 lagi, tetapi adakah baginda merungut dan lupakan Allah? Terpana seketika pabila terkenang kita yang baru kena kacau sket dengan arab2 terus melatah dan marah tahap dewa. Huhu.

“Adakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan berkata: “Kami telah beriman”, sedang mereka tidak diuji?”(Quran 29:2)

Mehlah kita bersabar dan seek guidance from Allah tatkala senang dan susah. Allah uji kita untuk lihat mcm mana kita rebounce dan capai ‘tangan’ Allah kembali. May Allah grant us his blessing in this world and hereafter =)

0 comments:

Post a Comment

 

A LEJEN TO BE Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger