Wednesday 30 January 2013

Punctuality in Solah



Guard strictly As Salawat(the prayers) especially in middle Salat .And stand before Allah In obedience [2,238]

Allah memerintahkan kita semua untuk menjaga solat kita..  [حفظ] bermaksud menjaga ,protect ,to guard ...

Bayangkan kita ada emas.. nilainya sangat besar.. Pastinya kita akan letak di bilik kebal ,tak kan nak letak bawah bantal je.. Bilik tuh khas nak letak emas tuh sahaja.. Dindingnya mungkin diperkuat dengan besi.. Bilik tuh pastinya ada kamera untuk view 360 deg.  Kalau boleh letak laser  kat sekeliling emas tuh.. hehe..

The same goes to solah..Solah is the most important part of ibadah.. Kita tidak akan dianggap kafir sekiranya minum arak dan berzina tapi kalau kita meninggalkan solat.. kita akan dianggap kafir.. Kerna beda orang kafir dan muslim itu adalah solatnya.. Solat is the most valuable asset that we have.. It is the basis of our  relationship with Allah.. So we need to protect it..

One of the way to ‘guard’ our solah is to pray on time .Punctuality.. Kebanyakan manusia lebih mengutamakan urusan2 keduniaan melebihi solat.. Tak percaya?? [ehem2]  Kita mesti rasa lewat kalau masuk kerja 30 minit lambat kan..  tapi kalau masuk zohor jam 1.. kita solat jam 3, pernah tak kita rasa menyesal atas kelewatan tuh ? Berapa ramai skip solat isyak di masjid kerana nak tengok MSL atau EPL yang start sebelum isyak?


Kalau kita rasa kecintaan kita pada Allah itu lebih hebat.. pastinya urusan keduniaan nih kita tolak terlebih dahulu.. Nih dah bangit subuh pon tido’ balik sebab tidur dan rehat itu lebih penting dari Allah apa cerita? Perkara pertama yang akan di soal di akhirat kelak adalah solat kita.. Bukannya assignment dh siap ke belum .. makan apa tengahari semalam atau sebagainya..  So.. let’s do our best in guarding our solah lillahita’ala.. 

captured from Quraan Weekly

1 comments:

MFR said...

Aiwah. Mari menjaga solat. Bila nak main call2 tahajud lagi? Heh.

Post a Comment

 

A LEJEN TO BE Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger