Monday 15 April 2013

Manifestasi Cinta

Ada sorang perempuan tua yang tinggal dengan anaknya di bandar. Perempuan ini menghidap alzheimer. Memang agak menyusahkan. Perempuan itu kadang kala terlupa nak basuh najisnya, lupa nak kunci pintu rumah, biarkan dapur gas dan lampu bilik mandi tak ditutup dan mcm2 lagi. Hari2 anaknya kena bg full attention dekat mak ni. Mcm2 perkara dia lupa. Anaknya makin sedih dan luntur kasih sayangnya pada orang tua tuh hari demi hari. 

Satu hari perempuan tua tuh nak keluar rumah .Waktu tuh anaknya tiada. Dia pon amik kunci dan drive kereta anak die ke menuju ke destinasi yg tak dapat dikenalpasti. Bila si anak balik dan tengok maknya dan kereta dah takde, anaknya menggelabah dan terus call polis. Tak lama kemudian, maknya pulang bersama kereta. Tetapi ditemani oleh 2 orang lelaki. Apabila di tanya, 2 lelaki ckp cmni.

Kereta makcik ni td stop tgh jalan. Minyak habis. Kami pon tolonglah. Dia ckp dia pon lupa jalan balik. Address pon tak ingat. Tapi dia cuma ingat first dan last name anak kesayangan dia. Kami pon google dan dapat cri alamat nih. Anaknya pon speechless.

Moral of the story : Jangan putus harapan. Cinta tu still ada tapi mungkin tak dapat nak manifest sbb anak tuh yang tak rasa soul die. Baginya, cinta itu hanya terbukti kalau maknya buat baik dan terus menerus dapat sumbang something dalam kehidupuan die. Sama macam kita. Kalau Allah uji kita mcm2, kita doa kaw2 dan expect Allah akan permudahkan tapi Allah mcm tak respond. Jangan expect yang kasih sayang Allah hanya ada ketika dia bg kat kita kebaikan. Ingatlah yang cikgu2 kita time exam pon tak bagi jawapan kat kita. Dan mungkin hikmahnya Allah nak kita ubah hati kita sebelum Allah ubah situasi kita. Kasih sayang Allah lebih hebat daripada kasih saang ibu kepada anaknya. Jgn berhenti berdoa dan berusaha! #BOOSTER


#kedit

0 comments:

Post a Comment

 

A LEJEN TO BE Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger